Saturday, 29 September 2012

SEJARAH


Pada awal abad ke-17, Francis Bacon telah mula menakrifkan metodologi saintifik. Kelas sains sekolah menengah pula telah mula mengimplementasikan makmal sains pada pertengahan abad ke-19. Pada awal abad ke-20, para pendidik yang terkemuka telah mencadangkan bahawa makmal sains digunakan untuk membangunkan budaya berfikir secara saintifik dalam kalangan pelajar muda. Sehingga awal abad ke-21, pendidik masih berusaha untuk mencapai matlamat ini. Namun, versi "makmal maya" yang ada tidak mampu melahirkan amalan pemikiran saintifik. Oleh itu, satu pendekatan yang baru perlu diperkenalkan dengan menggunakan teknologi seoptima mungkin, yang mana membolehkan eksperimen sebenar dijalankan menggunakan komputer seterusnya menyediakan peluang kepada pelajar untuk berfikir seperti saintis.

Menurut Handlesman, penglibatan pelajar berumur 12 tahun dalam proses saintifik adalah penting untuk reformasi pendidikan sains bagi sesebuah negara. Namun, guru-guru di semua peringkat telah gagal untuk menyediakan pelajar dengan pengalaman makmal yang benar-benar menggabungkan metodologi saintifik. Justeru, teknologi memainkan peranan penting dalam memajukan pengajaran sains. Oleh hal yang demikian, laporan penyelidikan ini memperkenalkan satu pendekatan berasaskan teknologi bagi menerapkan proses saintifik dalam pembelajaran.


No comments:

Post a Comment